הספינה הטלפתית של נִיקוֹלָה טֶסְלָה

לכבוד ה-1 באפריל, סיפור קצר על המתיחה הגדולה שערך ניקולה טסלה לקהל בתערוכת המהנדסים הגדולה בשנת 1898, ומהו הלקח שאנו יכולים ללמוד מכך.

בשנת 1893 הפיזיקאי הסרבי הגאון נִיקוֹלָה טֶסְלָה החל לחקור ולפתח במעבדה שלו את השליטה מרחוק על מכשירים באמצעות שידור גלי-רדיו. היום מדובר בטכנולוגיה מובנת מאליה, ושידור בגלי-רדיו נמצא בשימוש בכל מקום, החל מפלאפונים וטלוויזיה, דרך מטוסים ועד לוויינים, אך באותה תקופה טכנולוגיה אל-חוטית הייתה בלתי מוכרת לחלוטין.

עברו מספר שנים של מחקר ופיתוח עצמאי, ובשנת 1898 טסלה ניסה להציע את הטכנולוגיה לממשלת ארה"ב להמשך מימון ופיתוח. הרעיון של טסלה היה צבאי: שליטה מרחוק על טיל טורפדו תת-ימי, לא פחות (הטורפדו הראשון פותח כמה עשרות שנים לפני כן, והיה מן הסתם "טיפש", כלומר: בעל יכולת הנעה חסרת שליטה לאחר השיגור).

בספרו האוטוביוגרפי: "My Inventions" שיצא לאור ב-1919, טסלה מספר כיצד הפקיד בוושינגטון שאיתו יצר קשר נפנף אותו כבר מהרגע הראשון; הפקיד פשוט סירב להקשיב לרעיון ההזוי של שליטה-מרחוק על טילי טורפדו או כל מכשיר מכני אחר. שליטה אל-חוטית, שמוכרת היום לכל ילד שמסיע מכונית בשלט רחוק, נתפסה באותה תקופה כסוג של כישוף או הזיה משוגעת של מטורף.

ניקולה טסלה.

אך מה לעשות, טסלה יצר את הבלתי יאמן, וכדי להסיר כל ספק, הוא בנה בעצמו מכונית בשלט רחוק כדי להדגים את הטכנולוגיה החדשה. ליתר דיוק, זו לא הייתה מכונית, זו הייתה ספינה קטנה עם אנטנות, כך שבאמצעות משדר קטן טסלה היה מסוגל לשלוט בספינה מרחוק. התפעול לא היה מסובך: אות-רדיו אחד שלט על כיבוי והדלקת המנוע, ואות שני הזיז כנף היגוי מצד לצד כדי לנווט את הספינה ימינה ושמאלה. טסלה אף הוסיף אות שלישי שתפקידו להדליק ולכבות מנורה קטנה בראש הספינה, ככה סתם בשביל הכיף.

את הטכנולוגיה החדשה שלו, טסלה הציג לציבור בפעם הראשונה בנובמבר של אותה שנה (1898) בתערוכת המהנדסים הגדולה שהתקיימה במדיסון סקוור גארדן (Madison square garden) בעיר ני-יורק. כאן העסק נהיה מעניין:

טסלה השובב החליט למתוח את הקהל ולהציג את הספינה כבעלת יכולת לציית להוראות קוליות. אנשים היו צועקים: ימינה! והספינה מיד שינתה כיוון. מישהו אחר צעק: עצור! והספינה נעצרה.

כצפוי, הרבה ניסו את כוחם לענות על השאלה: כיצד פועלת הספינה? מהר מאוד התברר שהספינה אכן לא מחוברת לשום דבר, ולאחר שאופציה זו ירדה מהפרק, היו כאלה שניסו – ללא הצלחה יתירה – למצוא את הקוף הקטן והמאולף שבטח מסתתר לו בתוך הספינה (ברצינות), הרי מה עוד יכול להיות?

הספינה של טסלה שהדגימה לראשונה שליטה אל-חוטית.

בסופו של דבר, אף אחד לא ידע להסביר כיצד העסק עובד, ומיותר לציין את התדהמה האדירה שהספינה של טסלה יצרה בקהל. אני לא מתכוון לתדהמה של קהל בהופעה של קוסם השולף שפן מהכובע; במקרים כאלה, הקהל כבר יודע מראש כי הקוסם אינו שובר את חוקי הפיזיקה, והקהל נדהם בעיקר מכישרונו המקצועי של הקוסם לאחז עיניים. טסלה לעומת זאת, הציג טכנולוגיה שאף אחד לא הכיר או אפילו דמיין, פשוטו כמשמעו.

בנוסף, אל תנסו להשליך את ימינו אנו 120 שנה לאחור; זכרו כי להציג טכנולוגיה חדשה בסוף המאה ה-19, טכנולוגיה שמבצעת את מה שנחשב לבלתי אפשרי, זה מקרה שונה מאוד מהצגת טכנולוגיה פורצת דרך בימינו. כפי שלימים אמר ארתור סי. קלארק, אחד מסופרי המדע-בדיוני הבולטים במאה ה-20: "כל טכנולוגיה מתקדמת מספיק, אי אפשר יהיה להבחין בינה לבין קסם". והוא צודק, כי זה בדיוק מה שקרה לקהל של טסלה; במהירות ובקלות רבה מדי, לא מעט אנשים הגיעו למסקנה – וכנראה מאוד רצו להגיע אליה – שהנה ההוכחה לקיומו של העל-טבעי, ככל הנראה יכולת טלפתית של טסלה בעצמו, מי יודע?

טסלה נהנה מכל רגע. בספרו הוא אף מוסיף ומתאר כיצד העלה את רף השגעת, והחליט להציג את הספינה כבעלת בינה משל עצמה, וזאת באמצעות פתרון בעיות מתמטיות פשוטות על פי דרישת הקהל. מישהו היה צועק: ספינה, ספינה! מהו השורש המעוקב של 64? ולתדהמת הקהל, הנורה בראש הספינה החלה להבהב בדיוק 4 פעמים… הקהל יצא מדעתו; בהיעדר מידע וראיות, לא נותר לקהל אלא לקפוץ לשלל מסקנות נחרצות מהי לעזאזל התשובה לשאלה כיצד פועלת הספינה.

מוסר השכל

המעשה שקראתם עכשיו כולל בתוכו מוסר השכל שחורג מעבר לטרלול של טסלה. למה אני מתכוון?

במבט לאחור, קל מאוד להתנשא על הקהל הנבוך בתערוכה… אותנו לעומת זאת, הו לא, אותנו כבר אי אפשר להוליך שולל בקלות שכזו! התקדמנו ב-120 השנים האחרונות, ותשובות מצוצות מהאצבע כבר לא מספקות אותנו, ובהיעדר מידע וראיות אנחנו לא ממהרים לחרוץ דין!

האמנם?

אז נכון, התקדמנו הרבה במאות השנים האחרונות. היום אנו יודעים כי ברקים אינם חיציו של זאוס (מיתולוגיה יוונית), התפרצות הרי געש לא נגרמת כי וולקן מחשל כלי נשק בנפחיה שלו במעבה האדמה (מיתולוגיה רומית), וליקוי חמה לא נוצר כאשר דרקון ענק בולע את השמש (מיתולוגיה סינית).

כל זה טוב ויפה, אך עם כל הכבוד לברקים, הרי געש וליקויי חמה, קיימות שאלות חשובות יותר, ולמרבה הצער, דווקא שאלות אלה עדיין נותרו פתוחות:

  1. מי יצר את היקום והחיים, או כיצד הם נוצרו?
  2. מה התכלית והמטרה של חיים אלה, ומי קובע אותן?
  3. מה מתרחש לאחר המוות?

עכשיו ערכו בדיקה קצרה:

  1. כמה אנשים אתם מכירים שמבחינתם התשובות לשאלות הנ"ל כבר ידועות מזמן?
  2. מהן התשובות הנפוצות ביותר שאתם מכירים לשאלות הנ"ל?
  3. מהו המידע ואלו ראיות, אם בכלל, יש בידינו כדי לאשש את התשובות הנפוצות ביותר לשאלות הנ"ל ולהכריע בהן?
  4. באיזו קלות ומהירות בני אדם מקבלים את התשובות הנפוצות לשאלות הנ"ל כאמת מוחלטת?
  5. עד כמה מעשי היומיום של בני האדם בעולם מושפעים ומוכתבים מהביטחון שיש להם בתשובות הנפוצות לשאלות הנ"ל?
  6. כמה בני אדם יש לדעתכם בעולם שעל השאלות הנ"ל יאמרו בפשטות: אני לא יודע?

לדעתי, הבדיקה לעיל מובילה למסקנה ברורה:

גם אנחנו חלק מהקהל בתערוכה של טסלה.

פוסטים קשורים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *