התמונה האלמותית מיום מותו של אלברט איינשטיין

הסיפור המלא כיצד הצלם של מגזין LIFE, ראלף מורס, השיג את התמונה המפורסמת ביותר ביום מותו של הפיזיקאי הדגול.

בדיוק היום, לפני 69 שנים ב-18 באפריל, מת אלברט איינשטיין, הפיזיקאי שחולל מהפכה חסרת תקדים בדרך שאנו מבינים ותופסים את היקום שסביבנו ואת מושגי היסוד של הפיזיקה: זמן, מרחב, מסה וכוח כבידה. מותו היה אירוע תקשורתי לא קטן, כי איינשטיין כבר הפך לסלבריטי בקנה מידה עולמי עוד בחייו.

אז הנה אנקדוטה קטנה מאותו יום של שנת 1955:

איינשטיין מת בבית החולים הצמוד לאוניברסיטת פרינסטון, בה ערך את מחקריו. ראלף מורס, הצלם של מגזין לייף (Life), ניסה להגיע כמה שיותר מהר לבית החולים ברגע שקיבל את ההודעה על מותו של איינשטיין, אך מיד הבין כי איחר את המועד: מאות עיתונאים, צלמים, מדענים וסתם סקרנים כבר הגיעו לשם לפניו.

מורס לא רצה להיות סתם עוד צלם אחד מתוך עשרות הצלמים שכבר היו שם, שסביר להניח שבסוף האירוע לכולם יהיו כמות עצומה של תמונות חסרות ייחוד. מורס רצה לצלם משהו מיוחד. אבל מה בדיוק?

מורס לא אמר נואש, והחליט ללכת למקום אחר לגמרי, מקום שאליו אף אחד לא חשב להגיע: המשרד של איינשטיין באוניברסיטה. מורס לא ידע היכן בדיוק נמצא המשרד, ובנוסף הוא הניח מראש כי המשרד יהיה סגור. במילים אחרות: לעשות את כל הדרך למשרד של איינשטיין באוניברסיטה רק כדי להיתקל בדלת נעולה, זה לא רעיון כל כך מוצלח ועדיף כבר להישאר בבית החולים.

מורס ניסה לחשוב במהירות מה ניתן לעשות כדי לעודד את האנשים הנכונים לעזור לו במשימה. בהתחלה הוא חשב על כסף, אך חשש כי שוחד גלוי לא יתקבל בהבנה.

במקום כסף, מורס החליט לנסות פתרון מסוג אחר: אלכוהול. ברצינות, חוץ מכסף, מה עוד "משחרר לשונות" ופותח דלתות (תרתי משמע) בצורה כל כך יעילה?

אז בדרך לאוניברסיטה, מורס עצר לקנות בקבוק משובח של ויסקי, בתקווה שאחרי כמה צ'ייסרים, מישהו שם יסכים להכניס אותו פנימה.

וזה בדיוק מה שקרה: מורס הגיע לאוניברסיטה, הצליח למצוא את אב-הבית, ולהתחיל איתו בשיחת חולין על דה והא ועל החדשות מהבוקר. מפה לשם אחרי כמה כוסות, מורס מצא את עצמו במשרד של איינשטיין, וזכה להשיג תמונה אלמותית של חדר העבודה של איינשטיין כפי שעזב אותו לפני מותו.

אז הנה הוא לפניכם: המשרד של איינשטיין, עם שולחן העבודה עמוס הספרים ומשוואות תורת היחסות על הלוח.


פסח שמח!

נספחון: בקבוק הוויסקי של מורס הניב תשואה נוספת בלתי רגילה. אחרי הביקור במשרד, מורס מיד מיהר אל היעד הבא: בית הקברות בפרינסטון. כשהגיע לשם, מצא די בקלות את הקברנים עסוקים במלאכת החפירה של הקבר הטרי.

מורס הפעיל את אותו תרגיל: שיחת חולין, כוסית לחיים, ומפה לשם הקברנים אמרו לו שעוד זמן קצר גופתו של איינשטיין מיועדת לשריפה בקרמטוריום בעיר טרנטון הקרובה. מורס לא איבד רגע, ומיד נסע לקרמטוריום והגיע לשם כמה דקות לפני שמשפחתו וחבריו הקרובים של איינשטיין הגיעו למקום.

מורס היה הצלם היחיד באותו אירוע, וכל התמונות שיש בידינו מהקרמציה של איינשטיין הן בזכות מורס. ובזכות בקבוק של וויסקי.

חברים ובני משפחה של איינשטיין בכניסה לקרמטוריום: האנס (בנו של איינשטיין), פרידה וגוסטב באקי (חבריו הטובים) וכן מזכירתו של איינשטיין בפרינסטון, הלן דוקאס.

פוסטים קשורים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *