למה כדאי לכם לפתוח בלוג, ואיך לעשות זאת בקלות!

לכבוד יום הולדת שנתיים לבלוג "שמץ של מושג", כתבתי מדריך מפורט שבעזרתו תוכלו גם אתם לפתוח בלוג, לכתוב על הנושאים האהובים עליכם ולשתף את העולם בידע שלכם.

בדיוק היום מלאו לבלוג שנתיים מאז שפרסמתי את המאמר הראשון באתר: על בעיות פרמי. מאז שהבלוג נולד זכיתי לפרסם בו 54 מאמרים העוסקים במגוון נושאים בפיזיקה, מתמטיקה ומדע.

אני בעצמי קצת לא מאמין שעברו שנתיים תמימות, כי החשש הכי גדול שלי מלכתחילה היה שלא אצליח להתמיד במשימה. מהר מאוד נוכחתי לדעת שלפתוח אתר אינטרנט זו אינה משימה מסובכת במיוחד; הקושי העיקרי הוא להתמיד בכתיבה ובהעלאת תכנים באופן שוטף. אבל הנה, מאז שפתחתי הבלוג הספקתי לפרסם מעל 50 מאמרים על נושאים מעניינים בפיזיקה, מתמטיקה ומדע.

אז החלטתי לציין את המאורע המשמח בשירות לציבור:

כתיבת מדריך המפרט כיצד גם אתם יכולים לפתוח בלוג בקלות ובמהירות.

אבל לפני שאתחיל, אני רוצה לשכנע אתכם למה גם לכם כדאי לפתוח בלוג! למעשה, הרבה יותר חשוב שתקראו את הפרק הבא שעוסק במוטיבציה לפתוח בלוג, גם אם לא תקראו ברגע זה את כל המדריך הטכני שיבוא לאחר מכן.

אז למה כדאי לכם לפתוח בלוג?

באופן אישי, אני החלטתי להתחיל לכתוב בלוג על פיזיקה ומדע כי במהלך השנים נתקלתי בלא מעט אנשים שאינם מתחום המדעים המדויקים אך עם זאת הם חובבי מדע מושבעים, וכולם רוצים לקבל מושג טוב יותר ומעמיק יותר על מגוון נושאים ורעיונות בפיזיקה ומדע.

באופן טיפוסי זה קורה לי כאשר שואלים אותי איפה אני עובד ומה אני עושה, וברגע שאני מספר שאני פיזיקאי, פעמים רבות השיחה גולשת לשאלות שקשורות בצורה כזו או אחרת לפיזיקה: הסבר על תופעה מסוימת, לפעמים דיון על תיאוריה מפורסמת וכו'.

לעיתים קרובות קיבלתי את הרושם כי לא קל למצוא בעברית מקורות שמצד אחד מנגישים את החומר, אך מצד שני לא "מחפפים" יותר מדי, כלומר: לא מדלגים בקלות רבה מדי על נושאים שדורשים דיון קצת יותר מעמיק.

אז הפשלתי שרוולים ואמרתי לעצמי: למה לא להתחיל לכתוב? לאט לאט, מאמר יצטרף למאמר, ועם הזמן הבלוג יהפוך למאגר של ידע!

אבל מעבר לרווח הנ"ל – שהוא רווח לטווח ארוך – ישנו רווח עצום שאותו אני מקבל מיד, מהרגע הראשון:

אני לומד המון!

וזו הסיבה הטובה ביותר מדוע גם לכם כדאי לפתוח בלוג! קחו כל נושא שאתם אוהבים או תחום שבו יש לכם ידע מעבר לאדם הממוצע, ופשוט תתחילו לכתוב עליו! אתם לא תאמינו כמה מהר תלמדו דברים חדשים שלא ידעתם קודם, או כאלה שחשבתם שאתם יודעים אך לפתע תגלו מידע חדש ואפילו סותר למה שידעתם קודם לכן.

זה גם לא משנה על איזה נושא תכתבו: אם במקרה אתם דְּבוֹרָאִים, תכתבו על כל דבר שקשור לגידול דבורים, ניהול כוורות ורדיית דבש. יש לכם תואר בפילוסופיה? תפתחו בלוג שנקרא: אריסטו להמונים, ותספרו לכל העולם ואשתו על נושאים בוערים בפילוסופיה קיומית. בגלל שהבלוג שלכם יעסוק בנושא שקרוב לליבכם, ההנאה כמעט מובטחת.

אם יש נושא שאתם אוהבים ומתעניינים בו, אז לכתיבה עליו יש יתרון עצום:

הכתיבה מקבעת את החומר אצלכם בראש, וגם לאחר המון זמן יש לכם אפשרות לחזור ולהיזכר בחומר תוך דקות.

בנוסף, הכתיבה תאלץ אתכם "לצאת לשטח" ולברר כל פרט שאתם לא בטוחים בו, אחרת כל העסק לא יהיה איכותי מספיק, ואף אחד לא רוצה לעשות לעצמו פדיחות.

גם אם יש נושא שאתם מאוד סקרנים לגביו אבל אתם רואים את עצמכם כהדיוטות בתחום, אל תתנו לזה להרתיע אתכם: ידע מוקדם בנושא שעליו אתם רוצים לכתוב אינו הכרחי! תמיד רציתם ללמוד קבלה ומיסטיקה יהודית? אין בעיה, פשוט תתחילו ללמוד ותסכמו את מה שלמדתם, כדי שגם אנשים אחרים יוכלו להשכיל. סיכומו של דבר:

אני יכול להגיד בביטחון כי הבלוג זו המתנה הטובה ביותר שנתתי לעצמי, ואני ממליץ בחום לכל אחד ואחת על המתנה הזו!

את ההשראה למדריך להלן קיבלתי מבלוג הסולידית, שבו מחברת הבלוג דורין הרטמן1 גם היא חגגה יומולדת 3 שנים לבלוג בכתיבת מדריך לפתיחת בלוג.

המדריך שלי יהיה שונה עקרונית מהמדריך של הסולידית, בעיקר מבחינת המיקוד: המטרה שלי תהיה להסביר על מגוון מושגים ועקרונות שעליכם לדעת בדרך להקמת אתר, אלא שברוב המקרים אקפיד להפנות אתכם להמשך מחקר עצמאי כדי שתוכלו לקבל את ההחלטה הטובה ביותר עבורכם בלבד. במילים פשוטות: אחסוך לכם זמן בכך שאעשה לכם סדר באותם דברים שבהם כדאי לכם להתמקד, ואתם תיקחו את זה משם להמשך בירור באינטרנט.

אוקיי, נתחיל.

איך לפתוח בלוג, צעד אחר צעד:

שם מִתְחָם

הצעד הראשון שצריך לעשות כשרוצים לפתוח אתר אינטרנט הוא לבחור ולרשום שם מִתְחָם (Domain name). שם מתחם הוא הכתובת של האתר שלכם, בדיוק באותו אופן שבו לבית שאתם מתגוררים בו יש כתובת:

  1. שם המתחם של הבלוג שלי הוא: theslightestclue.com
  2. שם המתחם של וואלה חדשות הוא: walla.co.il
  3. וכן הלאה…

את שם המתחם תצטרכו לרשום (Register) למשך תקופת זמן מסוימת. בדרך זו שם המתחם שלכם יהיה תפוס ושמור לצורך האתר שלכם ואף אחד אחר לא יוכל להשתמש בו. לדוגמה: שם המתחם של חברת אפל הוא שם מתחם רשום, לכן גם אם ממש תרצו שכתובת האתר שלכם תהיה Apple.com, לא תוכלו לעשות זאת כי הכתובת הזו כבר רשומה ותפוסה. בקיצור, אתם יכולים לבחור איזה שם מתחם שרק תרצו, בתנאי שהוא פנוי. פעולת הרישום כרוכה כמובן בתשלום, ויש לחדש את התשלום בסוף תקופת הרישום, כדי לשמור על שם המתחם לתקופת זמן נוספת.

בכל מה שקשור לבחירת שם מתחם לאתר שלכם, הכי חשוב זה לא לשלוף את השם הראשון שקופץ לכם לראש; זו תהיה טעות חמורה לקרוא לאתר שלכם: yossico4746.com, או כל שם מוזר אחר ולא קליט. שם קצר ופשוט עדיף על שם ארוך ומסורבל שקשה לבטא. בנוסף, נסו להכניס מילות מפתח לשם המתחם, במידת האפשר. לדוגמה: אם יש לכם בלוג על ספרים, אז כל מילה שקשורה לספרים או קריאה כדאי ומומלץ שתופיע בשם המתחם.

טיפ שכדאי לדעת: אם למשל bestblog.com הוא שם המתחם שאתם רוצים שיהיה לכם אך הוא כבר תפוס, יש לכם אפשרות לשנות את הסיומת, לדוגמא: bestblog.net או: bestblog.co.il, אך סיומות אלה פחות נפוצות ויותר קשה לזכור אותן.

אחסון האתר

הצעד השני הוא לבחור היכן לאחסן את האתר שלכם (Web hosting). כל אתר, בסופו של דבר, מורכב מתערובת של קבצים מסוגים שונים: קבצי טקסט, תמונות, סרטונים ועוד שלל סוגי קבצים שהם למעשה הקיום הפיזי של האתר שלכם, וכל הקבצים האלה צריכים להיות מאוחסנים איפה שהוא. מבחינה עקרונית, כל הקבצים יכולים להיות מאוחסנים על המחשב האישי שלכם, אבל האופציה הזו דורשת ידע טכני ברמה יותר גבוהה. בנוסף, ברגע שהמחשב שלכם נכבה, האתר שלכם הופך מיד ללא זמין ואף אחד לא יוכל לגשת אליו. הפתרון הפשוט יותר הוא לשלם לספק אחסון, ובתמורה לכך האתר שלכם יאוחסן על השרתים של הספק.

יש להדגיש כי רישום שם המתחם ואחסון האתר אלו שתי פעולות נפרדות. אמנם, הרוב המוחלט של ספקי האחסון שקיימים בשוק ממילא נותנים לכם גם שירות של רישום שם מתחם בנוסף לאחסון האתר. רק אם מסיבה כלשהיא אתם ממש מתעקשים, תזכרו שאם תרצו אתם יכולים לפצל את העסק: לספק אחד תשלמו עבור רישום שם המתחם, ולספק אחר תשלמו עבור אחסון האתר. להלן מקצת מהשמות הגדולים בשוק בתחום הרישום \ אחסון:

  1. Bluehost
  2. Hostgator
  3. GoDaddy
  4. Dreamhost
  5. ועוד…

כמו בכל רכישה בצעו סקר שוק: ערכו השוואה בין הספקים הקיימים בשוק מבחינת מחיר, ביקורות על שירות לקוחות, היסטוריה של נפילת שרתים, מה כלול בחבילת הרכישה וכו'.

פלטפורמה להקמת האתר

הדבר הגדול הבא שתצטרכו להחליט עליו הוא לבחור את הפלטפורמה שבעזרתה תקימו את האתר שלכם. העיקרון כאן דומה מאוד למסחר בבורסה, שם תצטרכו פלטפורמת מסחר (כגון: מיטב-טרייד, TradeStation וכו') כדי לשלוח לבורסה הוראות ופקודות קניה\מכירה וכו'.

מבחינה טכנית, אתר אינטרנט כתוב בשפה שנקראת html שמתפקדת בתור השלד של האתר שלכם. על גבי שכבת ה-html יש שכבות נוספות בשפות כגון: css או java, ולכל שכבה תפקיד שונה באתר (אני לא מומחה בתחום לכן אני נצמד לתיאור הכי כללי שאני יכול כדי לא לעשות פדיחות).

אם אתם מומחים של ממש, אתם יכולים לכתוב בעצמכם את הקוד של האתר (ואז כנראה אתם לא צריכים את המדריך הזה בכלל). אבל גם אם אין לכם רקע בתכנות, אל תאמרו נואש כי למרבה המזל אתם לא צריכים לדעת לכתוב קוד בכל השפות האלה. במקום זאת, אתם יכולים להשתמש במערכת ניהול תוכן (Content Management System) בתור פלטפורמה עם ממשק גרפי שבאמצעותו תוכלו לבנות את האתר, והפלטפורמה תכתוב את הקוד של האתר בהתאם להוראות שתיתנו לה. ברור כי הפלטפורמה אמורה להיות הרבה יותר קלה ונוחה לשימוש מאשר כתיבת הקוד בפועל; אם לא, אז אין סיבה להשתמש בה.

לכן ההחלטה באיזו פלטפורמה להשתמש זו החלטה מאוד חשובה:

אתם צריכים לבחור את הפלטפורמה שתתאים לכם, ובשום פנים ואופן לא את הפלטפורמה שכולם אומרים שדווקא היא הכי טובה!

השיקולים שלכם צריכים להיות, בין היתר:

  1. קלות שימוש,
  2. מחיר,
  3. יכולת לשלב פיצ'רים וסקלביליות (Scalability),
  4. בעלות על תוכן,
  5. קלות ניוד לפלטפורמה אחרת,
  6. אפשרויות מונטיזציה, כגון: הטמעת פרסומות וכו'

למשל, יש פלטפורמות כמו Tumblr או Medium שבהם תוכלו לפתוח בלוג תוך מספר דקות בלבד, כל שעליכם לעשות זה רק להירשם. אלו פלטפורמות שאם תשתמשו בהם, תוכלו למעשה לדלג על כל הצעדים הראשונים של רישום שם מתחם ואחסון האתר שלכם ולמעשה על הקמת האתר בפועל. הסיבה לכך פשוטה: שם המתחם שלכם יהיה שם המתחם של הפלטפורמה עצמה וכל התוכן שתעלו לבלוג יאוחסן בשרתי הפלטפורמה. שימוש בפלטפורמות כאלה דומה לכתיבת טור שבועי באתר האינטרנט של עיתון הארץ: אתם לא צריכים לדאוג להקמת האתר, לתחזוקה שלו, מהירות הביצועים או הגנה עליו מפני וירוסים ותוכנות זדוניות; כל זה באחריות עיתון הארץ (שהיא הפלטפורמה במקרה הזה). גם לא תצטרכו לשלם כסף לפלטפורמה, רק להעלות אליה תוכן. והכי חשוב: תהיו חשופים מהרגע הראשון לכמות גדולה של גולשים שכבר נמצאים שם. במידה והתוכן שלכם יהיה מוצלח, הפלטפורמה עצמה כבר תדאג לדחוף אתכם קדימה. כל אלה הם יתרונות ברורים שכדאי לכם לקחת בחשבון.

אמנם, יש גם חסרונות גדולים: אפשרויות העיצוב של הבלוג שלכם יהיו מאוד מוגבלות, אתם תצטרכו ליישר קו עם הדרך שבה הפלטפורמה מציגה את עצמה. גם הפונקציונליות של הבלוג תהיה מוגבלת, כלומר: לא תוכלו להוסיף לבלוג איזה פיצ'ר שרק תרצו, גם כאן תצטרכו להסתפק בארגז כלים מאוד מצומצם שהפלטפורמה תאפשר לכם. יתירה מזו, אתם אפילו לא תהיו הבעלים של התוכן שתעלו לבלוג! סביר להניח כי הפלטפורמה תשמור לעצמה את הזכות להשבית את הבלוג שלכם בכל רגע נתון, אם תעלו תוכן שמפר את תנאי השימוש שלה.

פלטפורמת Medium דרכה כל אחד יכול לפתוח בלוג פרטי תוך דקות.

לעומת זאת, יש פלטפורמות של בניית אתרים שמאפשרות לכם חופש פעולה הרבה יותר גדול בעיצוב, ניהול האתר ושליטה עליו, אך השימוש בהם יעלה לכם כסף. להלן רשימה חלקית של השמות הגדולים בשוק:

  1. Wix.com
  2. Blogger
  3. WordPress.com
  4. Squarespace
  5. Joomla
  6. Web.com
  7. Weebly
  8. Webflow
  9. ועוד הרבה אחרים …

אם אתם ממש לא אוהבים לשלם, אז חלק מהפלטפורמות הנ"ל יאפשרו לכם להשתמש בהם באופן חינמי, אבל כצפוי עם לא מעט מגבלות, כגון: הפלטפורמה תציג באתר שלכם פרסומות משל עצמה, תקבלו תמיכה טכנית מוגבלת או בכלל לא, כתובת האתר שלכם תצטרך לכלול בתוכה את שם הפלטפורמה, וכו'. שימו לב כי בדרך כלל הפלטפורמות הנ"ל נותנות גם שירותי רישום מתחם ואחסון אתרים, במידה ואין לכם ספק נפרד לכך. יתירה מזו: יש פלטפורמות שלא יאפשרו לכם מלכתחילה לאחסן את האתר מחוץ לשרתי הפלטפורמה, אם תבחרו להשתמש בה.

יש עוד הרבה הבדלים בין הפלטפורמות עם המון דקויות. לכן חשוב מאוד שתצאו לשטח ותבצעו עבודת מחקר: נסו לברר איזה פלטפורמות יש בשוק, מה ההבדלים בין הפלטפורמות, חפשו ביוטיוב סקירות של כל פלטפורמה ובדקו מהם היתרונות והחסרונות שחשובים לכם, וכך תגיעו למסקנה באיזו פלטפורמה כדאי לכם להשתמש.

קחו את הזמן! הכי חשוב זה לא לקפוץ על הפלטפורמה הראשונה שנראית הכי נוצץ, או זו שמציעה את המחיר הכי נמוך, רק כדי לגלות לאחר חצי שנה שעשיתם טעות.

את הבלוג שלי החלטתי להקים באמצעות פלטפורמת WordPress (ווֹרדְּפּרֵס) שהיא גם הפלטפורמה הנפוצה ביותר בשוק, כאשר את רישום שם המתחם ואחסון האתר אני מקבל מספק צד-שלישי. וורדפרס היא פלטפורמת קוד-פתוח שמתוחזקת על ידי קהילה של מפתחים מהציבור, בניגוד לפלטפורמות כגון: Squarespace או Wix.com שהן קוד-סגור ומתוחזקות על ידי צוות המפתחים של החברה שמחזיקה בבעלות על הפלטפורמה.2

רוב ספקי האחסון\רישום ממילא כבר דואגים להתקנת וורדפרס בשרתים שלהם, כך שאם בחרתם לבנות את האתר שלכם בוורפרדס, לא תצטרכו לעשות כלום חוץ מלוודא שהתקנת וורדפרס מגיעה ביחד עם חבילת האחסון\רישום שרכשתם. אם אתם ממש רוצים, ניתן להתקין וורדפרס במחשב האישי שלכם ולבנות את האתר על הכונן במחשב ואז להעלות אותו לשרתים של ספק האחסון, אבל זה נראה לי כמו כאב ראש מיותר.

באופן אישי, אני יכול להמליץ על וורדפרס כפלטפורמה מצוינת: היא נוחה מאוד לשימוש, קלה ללימוד, כמות הפיצ'רים שתוכלו להוסיף לה אדירה, קל מאוד לנייד אותה בין ספקי אחסון, והפופולריות שלה תקל עליכם למצוא תשובות לכל שאלה שתהיה לכם לגבי שימוש ופתרון בעיות.

אם החלטתם לבנות את האתר שלכם בוורדפרס, אתם תוכלו למצוא המון מדריכים מפורטים ביוטיוב שילמדו אתכם איך להשתמש בוורדפרס, מרמת מתחיל ועד רמת מומחה. לכן אקדיש את המשך המדריך להכרות בסיסית עם הפלטפורמה, בתוספת מספר דגשים וטיפים שלדעתי חשוב מאוד לדעת כשבאים לפתוח בלוג.

וורדפרס (WordPress)

השליטה על האתר שלכם מתבצעת דרך הממשק של וורדפרס שנראה כך:

בצד ימין נמצא התפריט הראשי שינתב אתכם לדפי שליטה ייעודיים בהתאם לפעולה שתרצו לבצע.

לוח הבקרה:

כאן תוכלו לראות נתונים כלליים על האתר שלכם, סטטיסקות, חדשות ועדכונים.

פוסטים:

כאן תוכלו לנהל, ליצור ולערוך את כל הפוסטים באתר. כאן תוכלו גם לנהל את הקטגוריות והתגיות שיעזרו לכם בארגון של הפוסטים לפי נושאים. לדוגמה: בבלוג שלי מתמטיקה היא קטגוריה שמרכזת את כל הפוסטים שכתבתי תחת הנושא הכללי של מתמטיקה. לעומת זאת, עולם שטוח היא תגית שמרכזת אך ורק את הפוסטים שעוסקים בנושא זה (באמצעות תגית ניתן לרכז פוסטים מקטגוריות שונות).

מדיה:

כאן תוכלו לשלוט על כל התמונות, הגיפים, הסרטונים והמסמכים שאתם רוצים להעלות לאתר שלכם. שימו לב שמדיה תופסת מקום, והרבה. ככל שתעלו מדיה לאתר, עם הזמן גודל האתר ילך ויתנפח וסביר להניח שתצטרכו לשלם יותר לספק האחסון. אפשרות חלופית היא לאחסן את המדיה שלכם דרך שירות חינמי חיצוני ולהורות לוורדפרס למשוך את המדיה משם. לדוגמה: את כל הסרטונים שלכם תוכלו להעלות לערוץ יוטיוב שיצרתם במיוחד למטרה זו, ואז להטמיע את הסרטון באתר שלכם. כמו כן, תמונות תוכלו לאחסן ב- Google photos למשל, ולמשוך את התמונה משם. תמונות שנמצאות בויקיפדיה תוכלו למשוך ישירות מ- Wikimedia Commons, וכן הלאה.

עמודים:

כאן תוכלו לנהל ולערוך דפי תוכן שלא יופיעו על ציר הזמן הראשי של דף הבית. דוגמאות מהבלוג שלי הן: ארכיון, צור קשר ופיזי-כיף אלו עמודים. כל החישובים שאני עושה בירידה לפרטים כדי לא להעמיס יותר מדי על הפוסטים, כולם מפנים לעמודים.

תגובות:

כאן תוכלו לשלוט על כל התגובות שגולשים יכתבו באתר שלכם. תוכלו לאשר או לפסול תגובה, להגיב, להגדיר כספאם וכו'.

עיצוב:

כאן תוכלו לשלוט על הדרך שבה האתר שלכם יראה. בשלב הראשון תצטרכו לבחור תבנית (Theme) עם מבנה מוגדר מראש שיקבע איך יראה האתר שלכם. לוורדפרס יש תבנית ברירת מחדל, אך אתם חופשיים לחפש ולהתקין איזה תבנית שרק תרצו, כאשר יש תבניות חינמיות ויש כאלו בתשלום בהתאם ליכולות העיצוב שהן יאפשרו לכם. בנוסף, תחת "עיצוב" תוכלו להוסיף לאתר תפריט ניווט, כותרות, תפריט צד, תמונות נושא, תמונות רקע וכו'

תוספים:

כאן תוכלו להתקין ולהגדיר תוספים (Plugins) שיוסיפו לאתר שלכם יכולות שאין לכם באתר ללא התוסף. במילים אחרות: וורדפרס מגיע "ערום", עם מספר מצומצם של יכולות ופיצ'רים. אם למשל תרצו לגבות את כל האתר שלכם בשרת חיצוני, תצטרכו תוסף בשביל זה. דוגמה נוספת ניתן לראות בבלוג שלי, בו יש תוסף מיוחד שמאפשר לקוראים לפנק אותי בטיפ (זה העיגול הקטן בתחתית האתר עם האייקון כוס קפה). יש גם תוסף מיוחד שמאפשר לכם להכניס את כתובת המייל שלכם ולהיכנס לרשימת תפוצה שבה תקבלו הודעה כל פעם שמתפרסם פוסט חדש. חנות התוספים של וורדפרס ענקית, ושם תוכלו למצוא איזה תוסף שרק תרצו.

להלן רשימה מצומצמת של תוספים שלדעתי קריטי שיהיה לכם באתר:

גיבוי: חשוב מאוד שתוכלו לגבות את כל האתר שלכם לכל מקרה חירום שרק יהיה. חפשו בחנות התוספים של וורדפרס את המילה Backup וערכו השוואה בין תוספים שונים, או חפשו בגוגל: Best backup plugins for WordPress, יש אתרים שכבר עשו בשבילכם את ההשוואה. הקפידו להגדיר גיבוי אוטומטי של האתר מידי זמן קבוע, אחת ליום, לשבוע וכו' בהתאם לקצב שבו אתם מעלים תוכן לאתר. בנוסף, הקפידו להגדיר את גיבוי האתר בשרת חיצוני בלתי תלוי, כגון: דרופבוקס, גוגל-דרייב או OneDrive של מיקרוסופט.

אבטחה: חשוב מאוד להתקין תוסף אבטחה שידאג להגנת האתר מפני רוגלות (Spyware), נוזקות (Malware) וירוסים וספאמים. התוסף Wordfence הוא הנפוץ ביותר ומכאן גם כוחו.

תפוצה: חשוב מאוד שתאפשרו לקוראים לעקוב אחרי התוכן שאתם מפרסמים, כי הם לא יכנסו לאתר שלכם מידי יום כדי לבדוק אם פרסמתם פוסט חדש. לכן תצטרכו לחפש באינטרנט ספקים של: Email marketing, כגון: Mailchimp או Constant contact. לאחר פתיחת חשבון אצל ספקים אלה, תוכלו להתקין באתר תוסף שיאפשר לקוראים להכניס את כתובת האי-מייל שלהם. כך תייצרו רשימת תפוצה תחת החשבון הפרטי שלכם אצל הספק, ומשם תוכלו לנהל קמפיינים ולתקשר עם העוקבים שלכם: תוכלו לשלוח ניוזלטר שבועי, להודיע על פוסט חדש שעלה לאתר וכו'.

שיתוף: תרצו שהקוראים שלכם יוכלו לשתף את תוכן האתר בקלות וגם לעקוב אחריכם ברשתות החברתיות. יש תוספים שכל תפקידם הוא לדאוג ל- Social and sharing, ובאמצעות תוספים אלה תוכלו להוסיף לאתר אייקונים של שיתוף וקישורים לפרופילים שלכם במדיה חברתית.

קידום אתרים: מנועי החיפוש ובראשם גוגל צריכים לדעת שאתם קיימים. לשם כך, עליכם לייצר מפת אתר שתעזור למנועי החיפוש להציע את האתר שלכם כתוצאה רלוונטית לגולשים שמחפשים מידע באינטרנט. מפת האתר זה קובץ מיוחד (sitemap.xml) שנמצא באתר שלכם ויש לעדכן אותו בהתאם ככל שהאתר שלכם גדל ומשתנה מבחינת התוכן. יש תוספים מיוחדים שמתמחים ב-SEO, ראשי תיבות של: Search engine optimization, והם דואגים ליצירת מפת אתר, ודרכם תוכלו לבצע פעולות נוספות שדורשות SEO. בנוסף, וודאו בוורדפרס כי בתפריט הגדרות > קריאה, התיבה: "לבקש ממנועי חיפוש לא לאנדקס את האתר" אינה מסומנת.

מיטוב: כדאי מאוד שהאתר שלכם ירוץ מהר עם זמני טעינה נמוכים, ובאופן כללי יהיה נקי ויעיל. יש תוספי מיטוב (Optimization) שדואגים לכך ומבצעים מגוון פעולות של תחזוקת אתר: ניקוי זיכרון מטמון, ארגון מסד נתונים, כיווץ מדיה וכו'.

Jetpack: ג'טפק הוא תוסף "מטריה" לוורדפרס שכולל בתוכו לא מעט ממגוון הפעולות שתיארתי לעיל, כגון: SEO, רשימות תפוצה, שיתוף, אבטחה וגיבוי. חלק מהפעולות הללו ג'טפק מבצע באופן יחסית בסיסי בהשוואה לתוספים שמתמחים בכך, אבל אם הדרישות שלכם לא גדולות במיוחד, שווה לבדוק אותו.

סיכום

זהו, מקווה שהמדריך עזר לכם, ואם יש לכם רצון אמיתי לפתוח בלוג, ניתן לעשות זאת די בקלות.

המלצה אחרונה לסיום: עדיף לפתוח בלוג "בשקט", לפחות בהתחלה. כלומר, קחו מעט זמן להתנסות עם האתר שלכם לפני שאתם רצים לספר עליו לכולם ולשתף אותו עם כל העולם. תתחילו בלהעלות אליו תוכן ולראות שהכל עובד כמו שצריך. תבדקו שכל התוספים מתפקדים, תייצרו לוגו לאתר, ותחשבו על כותרת ותיאור מתאימים. תכננו את מבנה האתר, התפריטים שלו ואיך אתם רוצים שהוא יראה. עדיף להשקיע מעט זמן בתכנון ופיתוח ורק אז להוציא את האתר לאור באופן רשמי.

בהצלחה!

  1. ייתכן ומדובר בשם פיקטיבי, למיטב ידיעתי לא ברור לחלוטין מי זו הסולידית מבחינת שם ופנים. []
  2. פרט חשוב שעליכם לדעת נוגע להבדל בין WordPress.org לבין WordPress.com, ומדובר בהבדל חשוב. כאמור, WordPress זו תוכנת קוד-פתוח ואתר הבית שלה הוא: WordPress.org, אך היא אינה נמצאת בבעלות פרטית. מבחינה היסטורית, המייסדים של WordPress שחררו את התוכנה לציבור כקוד-פתוח, אך לאחר מכן הקימו חברה פרטית שנקראת Automattic שהיא הבעלים של WordPress.com שדרכה ניתן לקבל שירותי אחסון אתרים, רישום שם מתחם ובנית אתרים באמצעות וורדפרס, שהיא כאמור תוכנת קוד-פתוח. יוצא מכאן כי אתם יכולים להקים אתר באמצעות הקוד הפתוח של וורדפרס ולקבל רישום ואחסון מספק צד-שלישי מבלי שיהיה לכם כל קשר ל- WordPress.com ולשירותים שלה. אם לעומת זאת תבחרו ללכת עם WordPress.com, תקבלו ממנה סוג של עסקת חבילה הכוללת רישום מתחם, אחסון אתרים והקמת האתר תתבצע ממילא באמצעות תוכנת וורדפרס. []

פוסטים קשורים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *